رسانه - خبر های قدیم و جدید

مطالب - علمی- وحوش - فلسفی - ادبی - تاریخی - علوم ماوراء - نظامی - صنعتی - معدنی - زمین - هوا- فضا - اکتشافات - ادیان- فرقه ها

رسانه - خبر های قدیم و جدید

مطالب - علمی- وحوش - فلسفی - ادبی - تاریخی - علوم ماوراء - نظامی - صنعتی - معدنی - زمین - هوا- فضا - اکتشافات - ادیان- فرقه ها

یک سیب و سه شاعر

http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/montazer133/apple.jpg



شعر اول رو حمید مصدق گفته بوده که فکر کنم همه خوندن یا شنیدن :


تو به من خندیدی و نمی دانستی
من به چه دلهره از باغچه همسایه سیب را دزدیدم
باغبان از پی من تند دوید
سیب را دست تو دید
غضب آلود به من کرد نگاه
سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک
و تو رفتی و هنوز،
سالهاست که در گوش من آرام آرام
خش خش گام تو تکرار کنان می دهد آزارم
و من اندیشه کنان غرق در این پندارم
که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت


بعدها فروغ فرخزاد اومده و جواب حمید مصدق رو اینجوری داده:

من به تو خندیدم
چون که می دانستم
تو به چه دلهره از باغچه ی همسایه سیب را دزدیدی
پدرم از پی تو تند دوید
و نمی دانستی باغبان باغچه همسایه
پدر پیر من است
من به تو خندیدم
تا که با خنده خود پاسخ عشق تو را خالصانه بدهم
بغض چشمان تو لیک
لرزه انداخت به دستان من و
سیب دندان زده از دست من افتاد به خاک
دل من گفت: برو
چون نمی خواست به خاطر بسپارد
گریه تلخ تو را
و من رفتم و هنوز
سالهاست که در ذهن من آرام آرام
حیرت و بغض تو تکرار کنان
می دهد آزارم
و من اندیشه کنان غرق در این پندارم
که چه می شد اگر باغچه خانه ما سیب نداشت


جالبتر جوابیه که جواد نوروزی یک شاعر جوون بعد از سالها برای این دو تا شاعر سروده

دخترک خندید و
پسرک ماتش برد !
که به چه دلهره از باغچه ی همسایه، سیب را دزدیده
باغبان از پی او تند دوید
به خیالش می خواست،
حرمت باغچه و دختر کم سالش را
از پسر پس گیرد !
غضب آلود به او غیظی کرد !
این وسط من بودم،
سیب دندان زده ای که روی خاک افتادم
من که پیغمبر عشقی معصوم،
بین دستان پر از دلهره ی یک عاشق
و لب و دندان ِ
تشنه ی کشف و پر از پرسش دختر بودم
و به خاک افتادم
چون رسولی ناکام !
هر دو را بغض ربود...
دخترک رفت ولی زیر لب این را می گفت:
" او یقیناً پی معشوق خودش می آید ! "
پسرک ماند ولی روی لبش زمزمه بود:
" مطمئناً که پشیمان شده بر می گردد ! "
سالهاست که پوسیده ام آرام آرام !
عشق قربانی مظلوم غرور است هنوز !
جسم من تجزیه شد ساده ولی ذرّاتم،
همه اندیشه کنان غرق در این پندارند:
این جدایی به خدا رابطه با سیب نداشت


نظرات 2 + ارسال نظر
گروه انسانهای سبز GPG یکشنبه 7 فروردین 1390 ساعت 01:16 ق.ظ http://gpgir.org

پاینده ایران ، سرافراز ایرانی

آغاز فعالیت گروهی انجمن گروه انسانهای سبز ایران در سال 1390

گروه انسانهای سبز GPG در سال 1382 - 2003 اعلام موجودیت نموده است .

این گروه یک جنبش مردمی میباشد و هیچگونه وابستگی ایدئولوژیک به هیچ حزب و نهاد داخلی یا خارجی ندارد.

این گروه پس از هفت سال پیگیری اداری و اجرائی کلیه مجوزهای قانونی جهت اجرای

طرح کمربند صلح جهانی را دریافت نموده است .

ما عضو کوچکی از پیکره یک جامعه جهانی هستیم که برای رسیدن به آرمانهای انسانی در یک حرکت صلح طلبانه میخواهیم به ارزش والای انسانی برسیم تا بتوانیم با گام برداشتن در این را نشان بدهیم عشق همنوع به همنوع را لذا در این راه دست پر زمهر و نوع دوست شما را میفشاریم و امید داریم با هم اندیشی و حمایت تمام انسانهای نیک اندیش برای رسیدن به یک جامعه سبز و عاری از جنگ و برقراری عدالتی جامع برای زندگی تمام نیازمندان گامهای مفیدی برداریم .

ما نمیگوئیم میتوان

ریشه فقر ،

بی عدالتی ،

تبعیض انسانی ( عدم برابری حقوق زن و مرد ) ،

سوء استفاده از کودکان ،

جنگ و کشتار انسانهای بیگناه را در جامعه ریشه کن نمود .


اما میگوئیم

نباید انسانها بنشیند و نظاره گر باشند

و این فقط نیازمند یک باور است . باور ما من ، تو ، او...

از شما دعوت میگردد ضمن بازدید از تارنما گروه انسانهای سبز GPG

پیشنهادات و انتقادات خود را جهت پیشبرد اهداف این گروه اعلام نمائید و در صورت

تمایل به تبادل اندیشه در انجمن ایرانیان نوع دوست ثبت نام نمائید .


با سپاس

مسعود طباطبائی

جانباز 65% ارتش



پی نویس :

شما میتوانید با مراجعه به تارنگار سرگروه www.gpg.blogsky.com

از سفرهای با پای پیاده تیم اجرای و .......... بازدید نمائید .


پیشنهاد :

با مراجعه به تارنگار گروهی میهن ما www.mihanema.blogfa.com

از کاملترین مطالب تاریخی ، فرهنگی ، هنری و ......... بهره مند گردید .

مانا ، دانا و پایدار باشی هم میهن

سعید یکشنبه 7 فروردین 1390 ساعت 03:55 ب.ظ

حالب بود.

شاعر بعدی ادامه بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد