رسانه - خبر های قدیم و جدید

مطالب - علمی- وحوش - فلسفی - ادبی - تاریخی - علوم ماوراء - نظامی - صنعتی - معدنی - زمین - هوا- فضا - اکتشافات - ادیان- فرقه ها

رسانه - خبر های قدیم و جدید

مطالب - علمی- وحوش - فلسفی - ادبی - تاریخی - علوم ماوراء - نظامی - صنعتی - معدنی - زمین - هوا- فضا - اکتشافات - ادیان- فرقه ها

اطلس قارچ های خوراکی و سمی بخش هشتم

http://s1.picofile.com/file/6483558348/1_164_.jpg


نحوه انتخاب، خرید ، نگهداری و پخت قارچ :


به‌ همان‌ اندازه‌ که‌ محبوبیت‌ قارچ‌ در رژیم‌ غذایی‌ انسانها‌ افزایش‌ می‌یابد، علاقه‌مند ی برای ‌تخصص‌ یافتن‌ در امور مربوط‌ به‌ قارچ‌، تبدیل‌ به‌ یک‌ سرگرمی‌ و نیز تجارتی‌ کوچک‌ می‌شود. امروزه‌ در بسیاری‌ از فروشگاه ها‌ انواع‌ گوناگونی‌ از قارچ‌ ها عرضه‌ می شود.



لطفا به نکات زیر توجه فرمائید :

1- هنگام خرید، قارچ های دارای بافت سفت و محکم با رنگ یکنواخت و فاقد لکه را انتخاب کنید. سطح کلاهک نبایستی چسبناک باشد. سطح کلاهک باید خشک (نه پلاسیده) باشد.

2- هنگام خرید به زیر کلاهک دقت کنید و قارچ هایی را خریداری کنید که تیغه های لامل آن کاملا بسته باشد.

3- چنانچه قسمت تیغه های لامل از یکدیگر فاصله داشته و باز باشند نشانه کهنگی قارچ می باشد.

4- از خرید قارچ های تغییر رنگ داده، صدمه دیده، ترک دار و دارای لکه های نرم خودداری کنید.

5- پس از خرید، قارچ ها را از بسته بندی خارج کنید. چرا که قارچ ها درون بسته بندی آب جذب کرده و روند فاسد شدن آنها تسریع میابد.

6- پس از خریداری قارچ ها، آنها را از بسته بندی خارج و درون یک ظرف تمیز قرارشان دهید، سپس روی قارچ ها را با یک حوله و یا دستمال کاغذی بپوشانید و درون یخچال قرار دهید. (از قرار دادن قارچ ها در درون ظروف دربسته جدا خودداری کنید)
 

7- قارچ ها را حداکثر 4 روز میتوانید در یخچال نگه داری کنید.

8- تا زمانی که قصد مصرف و یا پختن قارچ ها را ندارید از شستن آنها خودداری کنید.

9- از آنجایی که قارچ ها به آب بسیار نفوذ پذیرند، نباید هنگام تمیز کردنشان زیاد از آب استفاده کرد، چرا که قارچ ها قوام خود را از دست می دهند.

10- قبل از آماده سازی و مصرف اقدام به تمیز کردن قارچ ها کنید. برای اینکار میتوانید از یک برس  و یا مسواک تمیز و یا یک حوله ی کاغذی مرطوب استفاده کنید. و یا آنها را زیر جریان آب سرد بگیرید ولی فورا با یک حوله خشکشان کنید.

11- برای جلوگیری از تغییررنگ پیدا کردن قارچ های برش داده شده و یا خرد شده می توانید روی قارچ ها آبلیمو بچکانید.

12-هر چه زمان پخت قارچ ها بیشتر باشد، قارچ ها آب بیشتری از دست داده و افت حجمی بیشتری پیدا می کنند.

13- قارچ ها را میتوان بصورت خام، سرخ کرده و آب پز مصرف کرد. (اما بهتر است از آب پز کردن آنها خوداری کنید چراکه باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B میشود)

14- توجه داشته باشید برای پخت قارچ از ماهیتابه آلومینیومی استفاده نکنید، چرا که باعث سیاه شدن قارچ ها می شود.

15- تمام قسمتهای قارچ خوراکی قابل مصرف است (به استثنای ساقه قارچ طلایی و پورتابلا به علت سفتی). برای جدا کردن ساقه از کلاهک کافیست ساقه را اندکی بطرف کلاهک فشار داده و آنرا بچرخانید.

16- قارچ ‌ها را نباید داخل آب خیس کنید. برای شست ‌و شوی آن فقط کافی است قارچ را زیر شیر آب بشویید و بلافاصله داخل سبدی قرار دهید تا خیسی آن گرفته شود.

17- هنگام سرخ کردن قارچ ‌ها، ابتدا روغن را گرم کرده، سپس فقط برای 2 تا 3 دقیقه آنها را حرارت دهید. در غیر این صورت، قارچ آب می‌اندازد و حجم آن حتی به نصف کاهش می‌یابد زیرا حدود 90 درصد از وزن قارچ را آب حاوی ویتامین و پروتئین تشکیل می‌دهد؛ در ضمن برای آنکه قارچ هنگام پخت تغییر رنگ ندهد و سفیدی آن حفظ شود، به قارچ در حال پخت، ‌آب ‌لیمو ترش اضافه کنید.

18- قارچ برای تقویت عمومی بدن، رفع خستگی، ضعف و نارسایی کبد و همچنین کمبود ویتامین و املاح معدنی مفید است.

19- به آن دسته از افرادی که روی پوستشان جوش و لک وجود دارد و به طور کلی از ناراحتی‌های پوستی در رنجند، توصیه می‌شود قارچ زیاد مصرف کنند. همچ‌نین قارچ دارای مقدار زیادی اسیدفولیک هم هست.

20- خوردن آب سرد بعد از قارچ بسیار مضر است . دیگر اینکه هرگاه قبل از هضم کامل قارچ حشره یا هر حیوان گزنده ای انسان را بگزد هیچ داروئی دفع این سم را نمی کند.


http://up.iranblog.com/images/yoor6l6tmpfldeflmn38.jpg



برای خواندن و مشاهده مطالب و تصاویر این اطلس


لطفا به پست بعدی مراجعه نمایید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد